~Melayu~
Instagram akan melaksanakan ciri baru berkaitan kandungan beriklan. Peraturan ini sedikit banyak akan mengubah cara kerja selebriti di Instagram alias Selebgram.
Perkhidmatan milik Facebook, berupaya menekankan aspek trasnparansi terhadap sistem kerja kandungan berbayar. Ini kerana selama ini iklan yang terpampang di Instagram melalui akaun selebgram sukar dibezakan.
Untuk mengakalinya, Instagram kini menyediakan label "Perkongsian berbayar dengan" bagi para selebgram yang ingin mempromosikan suatu produk. Menurut mereka label itu dapat mempertegas iklan yang disampaikan kandungan itu.
"Dengan menggunakan label 'Paid partnership with' di kandungan organik dan Instagram Stories, memudahkan kreator dan pengiklan hubungan kerja sama mereka, menjaga otensitas akaun," tulis Instagram di blog mereka, Rabu (14/6).
Seperti diungkapkan di atas, label tersebut boleh dipakai baik untuk muat naik foto maupun di Story. Mereka merancang mengeluarkan ciri-ciri ini beberapa minggu ke depan.
Inisiatif yang menggalakkan ketelusan ini tidak sepenuhnya berasal dari Instagram. Sebelumnya sejumlah selebgram mendapat desakan dari komisen perdagangan Amerika Syarikat (FTC) agar menjelaskan hubungannya dengan jenama yang mereka promosikan.
"Setelah memantau sejumlah postingan Instagram daripada para selebriti, atlet, dan influencer lain, kakitangan FTC menghantar lebih dari 90 surat yang mengingatkan mereka agar membuka dengan jelas hubungannya dengan produk yang mereka promosikan di media sosial," kata FTC dalam rilisnya 19 April lalu.
Cara beriklan di Instagram memang agak unik. Selain spot mengiklankan rasmi dari Instagram sendiri, pengiklan kerap meminjam figur akaun-akaun berpengaruh dengan jumlah pengikut yang besar untuk mempromosikan produknya.
Saking besarnya peluang selebgram menuai pendapatan dari produk yang mereka pasarkan, mereka bahkan masuk ke dalam bidikan Dirjen Pajak.
Sebuah kajian dari pejabat pemasaran Mediakix mendapati bahawa 93 peratus kandungan dari 50 selebgram dengan follower terbanyak minim maklumat soal hubungannya dengan para pengiklan.
"Penting untuk memastikan bahawa komuniti boleh mudah mengenali kapan seseorang yang mereka ikuti dibayar untuk memuat naik kandungan itu," tambahnya Instagram di blognya.
Sementara waktu ciri ini akan berfungsi secara pilihan. Namun Instagram merancang membuat ciri ini wajib buat semua selebgram yang mengiklankan.
Komentar
Posting Komentar